Op een toegankelijke manier over gaan naar de cloud met hybrid cloud
Voor veel mensen is heel het IT gebeuren een ver van hun bed show. Iets wat je voor je bedrijf moet regelen, maar waar je niet teveel tijd mee kwijt wil zijn. Het is best een ingewikkelde materie. Eén van die IT uitdagingen is als je met je bedrijf over wil gaan naar de cloud. Je hebt daar drie keuzes in public cloud, hybrid cloud en private cloud. Afhankelijk van de wensen van je bedrijf en de grote daarvan kies je één van de varianten. Maar uiteraard is het eerst wel handig om te weten wat deze drie varianten precies inhouden en daarom vertellen we daar graag meer over in dit blog.
Wat houdt het in
Allereerst is er de meest gebruikte variant de zogenaamde public cloud. Je kunt al een beetje raden wat voor variant dit is. Het is een algemene cloud omgeving waarin je een afgeschermd deel kunt gebruiken als bedrijf. Bekend voorbeeld van een public cloud oplossing is Office365. Zeker in het MKB wordt deze variant veel gebruikt. Logisch want het is heel laagdrempelig kwa investering. Het zijn alleen standaard oplossingen en daar komt niet ieder bedrijf mee uit de voeten. Zeker de grotere bedrijven niet. Eén van de twee andere oplossingen is dan logischer. Je komt dan uit op private cloud als je echt behoefte hebt aan alleen maatwerk en een cloud omgeving die alleen voor jouw bedrijf toegankelijk is. Het spreekt voor zich dat hier een aanzienlijk grotere investering bij komt kijken. En dat is uiteraard niet voor ieder bedrijf weggelegd. Vaak zie je dan ook dat alleen de grotere bedrijven voor deze variant kiezen. Voor alles wat tussen het MKB en deze grote bedrijven zit is deze investering vaak te groot. Hiervoor is er gelukkig een tussenvariant. Namelijk de hybrid cloud. Je maakt hier gebruik van waar het kan public cloud oplossingen en waar maatwerk nodig is private cloudoplossingen. Hybrid cloud is wat dat betreft best of both worlds.
Waarom overgaan naar de cloud
De IT ontwikkelt zich in razendsnel tempo. Het is een uitdaging om dit met je bedrijf goed bij te houden. Wanneer je je IT in de cloud geregeld hebt maak je dat in ieder geval een stuk makkelijker. Je kunt je IT ook makkelijker door een derde laten beheren waardoor je ook weer makkelijker kunt meebewegen met alle snelle IT ontwikkelingen. Ook is het thuiswerken via de online werkplek ook een stuk makkelijker te organiseren als al je IT in de cloud zit.